bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

PREAMBUŁA

Stowarzyszenie Kulturalne KOSTROMA zajmuje się szerokimi działaniami na rzecz ogółu społeczeństwa. Część tych działań kierowanych jest do dzieci lub uczestniczą w nich dzieci. 

Polityka Ochrony Dzieci Stowarzyszenia Kulturalnego KOSTROMA oparta jest na polskim prawie, Konwencji o Prawach Dziecka, Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka oraz dobrych praktykach polskich i zagranicznych. 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Stowarzyszenia Kulturalnego KOSTROMA w stosunku do dzieci jest działanie dla dobra dziecka.

Pracownicy Stowarzyszenia traktują dzieci z szacunkiem, uwzględniając wszystkie ich prawa oraz potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników Stowarzyszenia jakiejkolwiek formy przemocy wobec dziecka. Pracownicy, stażyści, wolontariusze, praktykanci zobowiązani są do realizacji wyżej wymienionych celów zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi.

Rozdział I 

Objaśnienie terminów

§ 1

  • Stowarzyszenie - podmiot posiadający osobowość prawną pod nazwą Stowarzyszenie Kulturalne KOSTROMA z siedzibą w Suwałkach, posługująca się numerami identyfikacyjnymi: NIP 844 235 26 97, KRS 0000497096, REGON 844 235 26 97.

  • Zarząd - kolegialny organ stowarzyszenia powołany do kierowania całą działalnością zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.

  • Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia oraz stażyści, wolontariusze, praktykanci a także inne osoby świadczące pracę na rzecz Stowarzyszenia 

  • Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia, w tym beneficjent działań Stowarzyszenia.

  • Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu o dziecku w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/opiekun prawny).

  • Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę, co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Gdy brak jest porozumienia między opiekunami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

  • Krzywdzenie dziecka – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, a także zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie przez opiekunów.

Krzywdzeniem jest: 

  1. Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.

  2. Przemoc psychiczna/emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.

  3. Wykorzystywanie seksualne – to angażowanie dziecka (do 15 roku życia) w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, nastolatka, dziecko. Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).

  4. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
    i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

  • Osobą odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest wyznaczony przez Zarząd Stowarzyszenia pracownik, sprawujący nadzór nad jej realizacją w Stowarzyszeniu. Osoba ta jest zobowiązana do informowania Zarząd Stowarzyszenia o każdej sytuacji krzywdzenia dziecka.

  • Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2

  1. Pracownicy Stowarzyszenia zostali zapoznani ze standardami i procedurami postępowania w sytuacjach zagrożeń i w ramach posiadanej wiedzy, w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują przede wszystkim działania w oparciu o „Standardy i procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń” dostępne dla wszystkich, które aktualnie obowiązują, a także odbywają rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

  3. Pracownicy mogą monitorować sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka.

Rozdział III 

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 3

  1. W przypadku uzyskania przez pracownika informacji, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek przekazania informacji o podejrzeniu krzywdzenia Zarządowi Stowarzyszenia, w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1) w dniu uzyskania informacji. O zaistniałej sytuacji zostaje także powiadomiona osoba odpowiedzialna za politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

  2. Zarząd Stowarzyszenia w ciągu 3 dni od sporządzenia notatki wzywa rodziców (opiekunów) dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o tym fakcie.

  3. W ciągu 7 dni od spotkania z opiekunami, Zarząd Stowarzyszenia oraz inny pracownik pracujący z dzieckiem na podstawie analizy zgromadzonej dokumentacji i bieżących informacji wspólnie sporządzają plan pomocy dziecku, który uwzględnia opis wsparcia, jakie Stowarzyszenie może zaoferować dziecku przy współpracy z innymi instytucjami. Opracowują również działania pomocowe dla opiekunów nie krzywdzących, przedstawiają listę kontaktów do instytucji pomocowych. (zał. Nr 2)

  4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka pracownicy kontaktują się również ze szkołą, kuratorem, pracownikiem socjalnym MOPS-u, asystentem rodziny (w zależności od sytuacji prawnej rodziny), informując o zaistniałej sytuacji.

  5. W przypadku, gdy pracownicy podejrzewają, że zagrożone jest dobro dziecka, mają obowiązek zawiadomić pisemnie Sąd Rodzinny, właściwy dla miejsca zamieszkania dziecka.

§ 4

  1. W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia dziecka, pracownicy (którzy pracują z dzieckiem w momencie zaistnienia sytuacji) są zobowiązani do wezwania policji. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1). Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.

  2. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, pracownicy powiadamiają policję lub prokuraturę, właściwe ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1). Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.

§ 5

  1. Kartę interwencji załącza się do akt dziecka.

  2. Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane zgodnie z prawem uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 6 

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rodzica/opiekuna prawnego.

  1. W sytuacji, gdy rodzic przychodzi po dziecko które jest pod opieką Stowarzyszenia pod wpływem alkoholu obowiązują następujące zasady:

  • dziecko nie zostaje przekazane nietrzeźwemu opiekunowi.

  • pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem może wydać dziecko wyłącznie trzeźwemu rodzicowi lub trzeźwej osobie dorosłej pisemnie upoważnionej przez rodzica/opiekuna prawnego do odbioru dziecka.

  • Jeżeli nie ma osoby trzeźwej, która przyjdzie po dziecko, pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem (w miarę możliwości w obecności dwóch osób) powiadamia telefonicznie o zaistniałej sytuacji policję.

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem czeka z dzieckiem do czasu przyjazdu funkcjonariusza policji.

  1. W przypadku podejrzenia problemu alkoholowego pracownicy podejmują następujące działania:

  • powiadomienie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 

  • w sytuacji, kiedy w rodzinie jest nadzór kuratora, opieka asystenta rodziny lub pracownika MOPS-u – pracownik informuje go o zaistniałej sytuacji,

  • w przypadku braku poprawy sytuacji (rodzic nadal nadużywa alkoholu), Zarząd Stowarzyszenia wnioskuje do sądu o wgląd w sytuację dziecka.

  1. W przypadku, gdy rodzic nie przychodzi po dziecko, nie odbiera telefonu, Stowarzyszenie podejmuje następujące działania:

  • pracownicy próbują skontaktować się z osobami pisemnie upoważnionymi przez rodziców/opiekunów prawnych do odebrania dziecka,

  • jeśli nie ma kontaktu z żadną upoważnioną osobą do odebrania dziecka z pracownik powiadamia policję i czeka z dzieckiem na ich przyjazd,

  • pracownicy sporządzają notatkę z zaistniałej sytuacji.

  1. W przypadku, gdy rodzic nie zaspokaja podstawowych potrzeb dziecka (np. dziecko jest głodne, nieprzestrzeganie higieny osobistej, brak właściwej opieki zdrowotnej itp.), Stowarzyszenie podejmuje następujące działania:

  • rozmowa pracowników z rodzicem, znalezienie przyczyny zaniedbania i próba znalezienia wspólnie rozwiązania.

  • zaproponowanie zgłoszenia się do organizacji pomocowej np. MOPS.

  • jeśli rodzic nadal nie wywiązuje się z zaspokajania potrzeb dziecka, Zarząd wystosowuje pismo do sądu o wgląd w sytuację dziecka.

  1. W przypadku, gdy pracownik podejrzewa wykorzystanie seksualne dziecka lub inne przestępstwa na szkodę dziecka, Stowarzyszenie podejmuje następujące działania:

  • konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników.

  • rozmowa z dzieckiem.

  • zorganizowanie spotkania z opiekunem nie krzywdzącym.

  • konsultacja z innymi instytucjami opiekującym się dzieckiem (szkoła, inne).

  • złożenie do prokuratury zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wyjaśnień na policji, sporządzenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka (w sytuacji, kiedy sprawcą jest ktoś z rodziny).

  • sporządzenie notatki służbowej z zaistniałej sytuacji.

  1. W sytuacji, gdy rodzic jest agresywny w stosunku do dziecka, Stowarzyszenie podejmuje następujące działania:

  • Niezwłoczne konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników.

  • Rozmowa z dzieckiem.

  • Zorganizowanie spotkania z opiekunem nie krzywdzącym z informacją o podejmowanych przez Stowarzyszenie krokach w ciągu dwóch dni – ustalenie wytycznych wraz z rodzicem dotyczących monitoringu sytuacji.

  • Konsultacja z innymi instytucjami, opiekującym się dzieckiem (szkoła, kurator).

  • W sytuacji potwierdzenia przemocy lub w sytuacji braku współpracy lub w sytuacji braku zmiany zachowania: nawiązanie kontaktu z instytucjami realizującymi Niebieską Kartę, wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka.

  • Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. opracowanie planu pomocy dziecku, według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.

§ 7 
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony pracownika Stowarzyszenia

Każda osoba, która uzyska informacje o sytuacji, gdy pracownik Stowarzyszenia podejmuje negatywne zachowania wobec dziecka na obowiązek podjąć następujące działania:

  • zgłasza Zarządowi Stowarzyszenia o zaistniałej sytuacji.

  • Zarząd Stowarzyszenia przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzewanym o podejmowanie negatywnych zachowań wobec dziecka, ustala kontrakt zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, jakie zostaną podjęte w przypadku braku zmiany zachowania pracownika wynikające z Kodeksu Pracy i innych przepisów prawa.

  • równolegle przeprowadza rozmowę z dzieckiem – ofiarą krzywdzenia ze strony pracownika oraz jego rodzicami/opiekunami informując o zaistniałej sytuacji a także ustala plan pomocy dziecku, z uwzględnieniem roli opiekunów w procesie wsparcia.

  • w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika każda osoba ma obowiązek powiadomić Zarząd Stowarzyszenia o zdarzeniu. Zarząd składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika oraz informuje tegoż pracownika o obowiązku złożenia takiego zawiadomienia. W momencie braku poprawy ze strony pracownika podejrzanego o popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka Zarząd Stowarzyszenia podejmuje wobec niego działania wynikające z Kodeksu Pracy

§ 8 

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w placówce przez rówieśników, osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka zgłasza problem do pracownika

  2. Pracownicy przeprowadzają dokładną rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem oraz osobą oskarżoną o krzywdzenie.

  3. Po przeprowadzeniu takich rozmów pracownicy opracowują plan pomocy dziecku – ofierze, dziecku- sprawcy, aby wyeliminować zachowania niepożądane.

  4. Plan pomocowy powinien być przedstawiony i szczegółowo omówiony z zainteresowanymi czyli dziećmi (ofiarą i sprawcą) oraz ich rodzicami.

  5. Interwencja następuje w możliwie jak najszybszym czasie, nie później niż 2 dni od zdarzenia. Pracownik sporządzają notatkę służbową w formie karty interwencji (zał. Nr 1).

  6. W trakcie wdrażania planu pomocy dziecka – ofiary i dziecka-sprawcy zostają także przeprowadzone warsztaty dotyczące przemocy i radzenia sobie z przemocą w grupie wychowawczej do której oboje należą.

  7. Po zrealizowaniu planu pomocy następuje analiza zachowania i sytuacji dziecka-ofiary i dziecka – sprawcy. Jeśli sytuacja nie poprawiła się i dziecko sprawca nadal stosuje przemoc pracownik wysyła pismo do sądu rodzinnego z prośbą o wgląd w sytuację dziecka i rodziny.

  8. W razie konieczności plan pomocy jest weryfikowany i dostosowany do nowej sytuacji dziecka.

  9. W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w przedziale wiekowym od 13 lat włącznie do 17 lat włącznie, obok wyżej opisanej procedury, pracownik informuje o problemie Zarząd Stowarzyszenia, który zawiadamia policję lub sąd rodzinny o zaistniałej sytuacji.

  10. W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w wieku 17 lat i więcej, obok wyżej opisanej procedury, pracownik informuje o problemie Zarząd Stowarzyszenia, który składa zawiadomienie do prokuratury lub na policję.

  11. Poszczególne przypadki krzywdzenia dzieci przez rówieśników rozwiązywane są w oparciu o opracowane w Stowarzyszeniu  ”Standardy i Procedury Postępowania w Sytuacjach Zagrożeń “ 

§ 9

  1. Działania prewencyjne.

  • Aby zapobiec kradzieżom podopieczni mogą przed zajęciami pozostawić /zabezpieczyć cenne przedmioty np. portfele z pieniędzmi, telefony komórkowe, tablety itp. na przechowanie pracownikom.

  • Podczas pozostawienia dziecka rodzice pod opieką pracowników, opiekunowie prawni są zobowiązani do podpisania oświadczeń dotyczących informacji o tym, że pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności za skradzione cenne rzeczy, nie pozostawione u pracowników.

  1. Kradzież mienia wychowanka

  • Rozmowa wychowawcy grupy z wychowankami o zaistniałej kradzieży.

  • Poinformowanie rodzica poszkodowanego dziecka o zaistniałej kradzieży.

  • Przekazanie informacji o zgłoszeniu kradzieży na policji.

  1. Wychowanek przynosi do Stowarzyszenia niebezpieczne i/lub zakazane narzędzia i przedmioty

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem, najlepiej w obecności innej osoby dorosłej, zabezpiecza niebezpieczne / zakazane przedmioty.

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem informuje rodzica o zaistniałej sytuacji i prosi o odebranie niebezpiecznych / zakazanych przedmiotów.

  • W przypadku gdy wychowanek nie chce dobrowolnie oddać niebezpiecznego narzędzia, Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem dzwoni na policję informując, iż dziecko stwarza zagrożenie. Następnie dzwoni do rodzica, by przyszedł i odebrał niebezpieczne narzędzia.

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową.

  1. Bezpieczeństwo dziecka po wyjściu ze Stowarzyszenia może być zagrożone

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem dzwoni do rodzica/opiekuna, informując o zaistniałej sytuacji i prosi o odebranie dziecka.

  • Jeżeli rodzic/opiekun nie jest w stanie odebrać dziecka, pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem odprowadza dziecko do domu.

  • Jeżeli osoby zastraszające stwarzają realne zagrożenie dla życia i zdrowia pracownika, pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem wykonuje telefon na policję w celu zgłoszenia zagrożenia.

  • Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową i informuje Zarząd o zaistniałym zdarzeniu.

Rozdział IV

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

§ 10

  1. Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niedozwolone w pracy z dziećmi. Dotyczy to wszystkich pracowników.

  2. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do funkcjonowania stowarzyszenia i opisują obszary: opiekuńczo-higieniczny, wychowawczo-społeczny oraz emocjonalny.

§ 11 

Czynności opiekuńczo-higieniczne

  1. Czynności te mają służyć opiece, zdrowiu i higienie osobistej, np. zmiana odzieży, pomoc przy myciu się dziecka, kontrola czystości rąk, głowy, przygotowanie dziecka do wyjścia poza stowarzyszenie, np. pomoc przy ubieraniu, wiązanie butów itp.

  2. Uwagi dotyczące zaniedbań higienicznych, np. brudne ręce, nieprzyjemny zapach, wszawica, powinny wiązać się z dyskrecją i nie narażaniem dziecka na ekspozycję na tle grupy.

  3. Niedozwolone są zachowania obcesowe, naruszające prywatność i intymność.

  4. Aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona. W sytuacjach wątpliwych czynności opiekuńczo – higieniczne powinny odbywać się w obecności pracowników, przy których dziecko czuje się bezpiecznie.

  5. Opieka w sytuacjach wyjazdowych, np. wycieczki, wakacje, odbywa się wg. obowiązujących zasad BHP i przepisów prawa oraz wszystkich zasad bezpiecznych relacji personelu placówki z dzieckiem.

  6. Pracownicy w trakcie wyjazdów wyposażeni są w telefon, którego numer podają rodzicom i wychowankom, w celu lepszej komunikacji i bezpieczeństwa.

  7. Bezpośredni kontakt fizyczny dopuszczalny jest w zakresie działań przedmedycznych (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

§ 12 

Obszar wychowawczo – społeczny

  1. Dzieci i młodzież powinna być traktowana w sposób równy, sprawiedliwy, z poszanowaniem potrzeb każdego z wychowanków.

  2. Zadania powinny być przydzielane zgodnie z ustalonymi zasadami, w sposób odpowiedni do wieku dzieci.

  3. Dzieci traktowane są sprawiedliwie, bez faworyzowania żadnego z podopiecznych poprzez nagrody czy przywileje lub nieuzasadnione zwolnienie z wykonywania obowiązków.

  4. Kontakty telefoniczne, online oraz spotkania poza placówką pracownika z wychowankiem służyć powinny tylko celom interwencyjnym oraz opiekuńczo-wychowawczym w sytuacjach kryzysowych i trudnych. Kontakty te powinny być dokumentowane, omawiane na Zarządzie, odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu służbowego.

  5. Niedopuszczalne są kontakty online w celu utrzymywania towarzyskich relacji z podopiecznymi.

  6. W sytuacjach, gdy wychowanek łamie ustalone normy i granice, zachowuje się
    w sposób nieodpowiedni do sytuacji i miejsca, odwołujemy się do zasad pracy grupy. Używamy komunikacji interpersonalnej, komunikatów typu “ja”, informujących o tym, iż postawa dziecka jest niewłaściwa. W stosunku do dziecka łamiącego zasady, stosujemy konsekwencje, nie używamy kar, np., gdy wychowanek zrobi nieporządek, konsekwencją może być sprzątanie; w sytuacji zachowań niekoleżeńskich – odizolowanie od rówieśników. Pamiętamy, by konsekwencja była adekwatna do przewinienia.

  7. Interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy podopiecznymi: rozdzielanie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.

§ 13 

Sfera emocjonalna

  1. Pracownicy dbają o potrzeby emocjonalne dzieci, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu o bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego, np. potrzeby dziecka w zakresie przytulania się do osoby dorosłej, siadanie na kolanach – wskazane jest, aby odbywało się w towarzystwie innych osób.

  2. Pracownicy dbają o samoocenę dziecka, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy wzbudzanie mało wartościowego obrazu siebie.

  3. Pracownicy reagują na potrzeby emocjonalne wychowanka, sytuacje trudne, nie radzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, kierowanie do specjalisty itp.

§ 14 

Niedopuszczalne zachowania pracownika wobec wychowanka

Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem wychowanka zaliczamy:

  • Zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary fizyczne, uniemożliwienie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp.

  • Erotyzowanie relacji – flirt, dwuznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp., seksualizacja relacji – intencjonalne seksualnie zachowania (dotyk, czynności seksualne).

  • Wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia, np. wyzwiska, krzyk, groźby.

  • Wrogie lub wulgarne akcenty w zakresie komunikacji werbalnej, złośliwość, ironia, upokarzanie, ośmieszanie, publiczne wyszydzanie.

  • Brak reakcji w sytuacjach trudnych, zagrażających dziecku oraz lekceważenie potrzeb psychicznych wychowanka.

Rozdział V

Zasady ochrony danych osobowych dziecka

§ 15

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO

  2. Pracownik ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów prawa.

  4. Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 16

  1. Pracownik placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi. Pracownik nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego rodzicach/opiekunach.

  2. Pracownik nie może udzielać informacji dotyczących sprawy dziecka lub jego rodziców/opiekunów mediom, nawet wówczas, gdy jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

  3. Pracownik, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

  4. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. 

  5. Utrwalenie i rozpowszechnianie wizerunku dzieci możliwe jest tylko i wyłącznie w przypadku posiadania pisemnych zgód rodziców / opiekunów prawnych na takie działania.

§ 17 

Pracownik może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 18

  1. Stowarzyszenie, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

  2. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.

  3. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

  4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, np. zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, bez wyraźnego oznakowania (opisu) identyfikującego konkretne dziecko, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

  5. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.

  6. W niektórych przypadkach zgoda na wykorzystanie wizerunku może warunkować udział w zajęciach np. w realizacji projektów. 

  7. Uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez organizatora w pomieszczeniach z monitoringiem wizyjnym nie wiąże się z uzyskiwaniem dodatkowych zgód. Monitoring taki służy zapewnieniu bezpieczeństwa uczestników i mienia. 

  8. Wizerunek uczestników zajęć wykorzystywany jest najczęściej w ramach działań promocyjnych Stowarzyszenia między innymi poprzez udostępnianie na stronie www stowarzyszenia, w Social Mediach oraz wydawnictwach. 

§ 19 

Podstawowe wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, filmy)

Przy utrwalaniu wizerunku dzieci należy przestrzegać następujących zasad:

  • Wszystkie dzieci muszą być ubrane.

  • Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby. W miarę możliwości należy wykorzystywać obrazy pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i  reprezentujące różne grupy etniczne.

  • Należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi, ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.

  • Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

§ 20 

Podstawowe wytyczne dotyczące publikowania wizerunków dzieci.

Przy publikowaniu wizerunku dzieci należy przestrzegać następujących zasad:

  • Używaj tylko imion dzieci; nie ujawniaj zbyt wielu szczegółów dotyczących dzieci np. ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań.

  • Zapytaj dziecko o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.

  • Zawsze poproś o zgodę rodziców/opiekunów dziecka i poinformuj wszystkich zainteresowanych o tym, gdzie i w jaki sposób zamierzasz wykorzystać wizerunek dziecka.

  • Poproś specjalistów o radę w sprawie zamieszczenia obrazów dzieci na stronie internetowej – zarezerwuj czas na obróbkę zdjęć przed zamieszczeniem ich na stronie internetowej.

  • Umieszczanie zdjęć i filmów w Social Mediach powinno odbywać się bez “tagowania” oznaczania dzieci.  
    (Na podstawie wytycznych Departamentu Ochrony Dzieci EFA, dotyczących wykorzystywania wizerunków dzieci poniżej osiemnastego roku życia, www.thefa.com)

Rozdział VII

Zasady dostępu dzieci do INTERNETU

§ 21 

  1. Na terenie różnych lokalizacji Stowarzyszenia dostępne są ogólnodostępne sieci WiFi.

  2. Część stron www dostępnych przez ogólnodostępną sieć WiFi może być zablokowana. Dotyczy to między innymi ston uznawanych przez Stowarzyszenie za nieodpowiednie dla użytkowników.

  3. Stowarzyszenie nie ponosi odpowiedzialności za to jakie strony są odwiedzane przez sieci internetowe udostępniane przez Stowarzyszenie. Dotyczy to również ściąganego przez te sieci oprogramowania. 

  4. W przypadku zauważenia przez pracowników sytuacji gdy sieć WiFi wykorzystywana jest do pobierania nielegalnych treści lub oglądania treści uznanych za nieodpowiednich do dzieci, może nastąpić zablokowanie dostępu do sieci WiFi.

  5. Korzystanie z Internetu powinno odbywa się z poszanowaniem praw autorskich.

Rozdział VIII

Monitoring stosowania Polityki

§ 22

  1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem jest Zarząd Stowarzyszenia lub inna osoba wskazana przez Zarząd.

  2. Osoba odpowiedzialna przeprowadza wśród pracowników, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Ankieta może być przeprowadzana w ramach spotkania ze wszystkimi pracownikami i omówienia ankiety. 

  3. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać jej naruszenia.

  4. Jeśli zachodzi taka potrzeba, Zarząd, wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Rozdział IX

Przepisy końcowe

§ 23

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Stowarzyszenia, wywieszenie w miejscu dostępnym pracowników, przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną lub inną.

  3. Rodzice/opiekunowie dzieci mogą zapoznać się z polityką poprzez stronę bip.kostroma.pl

  4. Pracownicy, rodzice/opiekunowie mogą zgłaszać swoje sugestie dotyczące zapisów w dokumencie Polityki do Zarządu Stowarzyszenia. 

załącznik nr. 1 

KARTA INTERWENCJI

Imię i nazwisko dziecka ……………………………………………………………

Opis zdarzenia …………………………………………

Przyczyna interwencji ……………………………………………………………

…………………………………………………………… …………………………………………………………

Wykaz instytucji i placówek udzielających pomocy i wsparcia w sytuacjach kryzysowych na terenie działania stowarzyszenia.

Dział Pomocy Kryzysowej w Suwałkach Suwałki, ul. Filipowska 20B tel 87 565-28-91

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach ul. Suwałki, ul. Filipowska 20 tel. 087/562 89 70 

Środowiskowy Dom Samopomocy ul. Suwałki, ul. Filipowska 20 tel. 087/562 89 70, 087/565 28 80 

Miejskie Centrum Interwencji Kryzysowej ul. Suwałki, ul. Filipowska 20 tel. 087/565 28 91; 087/562 89 70

Ogrzewalnia Suwałki, ul. Sportowa 24 87 516-69-46 (tel. całodobowy)

Ośrodek Informacji dla Osób Niepełnosprawnych ul.Suwałki, ul. Filipowska 20  tel. tel. 087 563 04 74

Placówka Opiekuńczo Wychowawcza w Suwałkach ul. Suwałki, ul. Filipowska 20tel. 087/5676 31 25

Komenda Miejska Policji w Suwałkach, ul. Pułaskiego 26 tel. 087/567 24 03

Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach Suwałki, ul. Noniewicza 71A 87 563-56-01

Poradnia leczenia uzależnienia i współuzależnienia od substancji psychoaktywnych w Suwałkach ul. Reja 67A tel. 087/562 64 55

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie W Suwałkach Świerkowa 60 Tel. 087/565 92 82

Hostel w Dowspudzie 9 Tel. 087/568 50 78

Ogólnopolski Telefon Zaufania Uzależnienia 800 199 990 

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 12 00 02

„Pomarańczowa linia”  dla rodziców dzieci pijących alkohol 801 14 00 68

Telefon Zaufania uzależnienia behawioralne 801 889 880 

 

załącznik nr. 3

Monitoring standardów 

  1. Czy wiesz na czym polegają Standardy polityki ochrony dzieci. TAK / NIE

  2. Czy zapoznałeś się z Polityką Ochrony Dzieci TAK / NIE

  3. Czy potrafisz rozpoznać krzywdzenie dzieci TAK / NIE

  4. Czy wiesz jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci TAK / NIE

  5. Czy masz uwagi / sugestie do Polityki ochrony dzieci TAK / NIE

  6. Uwagi …………………………………………



Opublikował: Karol Świerzbin
Publikacja dnia: 26.01.2024
Podpisał: Karol Świerzbin
Dokument z dnia: 26.01.2024
Dokument oglądany razy: 29